Aanbrengen Direct vertical seal ZOAB

Aanbrengen Direct vertical seal ZOAB

Verbeteren van de verbinding tussen 2 ZOAB deklagen

Ook bij reparatie-vakken een duurzame langsnaad-verbinding

De zwakke plek van asfaltwegen is nog steeds de langsnaad. Dit wordt zichtbaar door de vroegtijdige rafeling van de naadaansluiting in de deklaag. Het wordt veroorzaakt door onvoldoende verdichting en inwatering.
Om dit probleem te verminderen kiest men er soms voor om tijdens de aanleg warm op koud asfalt een bitumineuze strip aan te brengen. Dit verbeterd de verbinding tussen de twee deklagen, maar is arbeidsintensief en foutgevoelig.

Van den Broek heeft een methode ontwikkelt waarbij hoogpolymeer gemodificeerde bitumen warm op de verticale naadaansluiting wordt aangebracht.

Deze methode, Direct Vertical Seal ZOAB is gevalideerd door Rijkswaterstaat en wordt toegepast door de uitvoeringsdienst van Van den Broek.

Direct Vertical Seal bewerkt een duurzame verbinding tussen de bestaande (koude) deklaag en de nieuwe (warme) deklaag.

Voor een duurzame verbinding tussen de bestande (koude) deklaag en de nieuwe aangrenzende (warme) deklaag wordt bij Direct Vertical Seal 200-300 gram warme bitumen ingezet per strekkende meter langsnaad. Voorafgaand wordt de naad middels een brander verwarmd en schoongeblazen. Het aanbrengen van de bitumen gebeurt met een temperatuur van 150˚C en vindt plaats op het verticale grensvlak van de bestaande deklaag.

Direct Vertical seal zorgt ervoor dat de bitumen naderhand niet zichtbaar zijn, er ontstaat dus geen schijnmarkering. Door de selectie van de juiste bitumen en het gebruik van de juiste methode blijft de waterdoorlatendheid van het asfalt gewaarborgd.

Klik hier voor de filmopname van het project.

Wij zoeken jou!

2 vacatures