DIRECT VERTICAL SEAL
de asfalt-naadbeschermer van de toekomst
DIRECT VERTICAL SEAL
de asfalt-naadbeschermer van de toekomst
Waarom die schade?
Wie geïnteresseerd is in asfalt en over de Nederlandse wegen rijdt zal het opvallen dat de asfalt-naden vaak beschadigd zijn/ of open staan. Hoe komt dat nu en wat is hier de oplossing! De naden ontstaan wanneer er met een asfaltmachine warm asfalt aangebracht wordt tegen een bestaande, koude, asfalt laag. Dit kan bij freesvakken zijn, maar ook als de gehele weg, baan voor baan voorzien wordt van een nieuwe deklaag. De langsnaad is hierbij dan zodanig afgekoeld dat er vervolgens warm tegen koud wordt geasfalteerd.
In de praktijk wordt soms voorafgaand aan het asfalteren zgn. kleeflaagemulsie tegen de verticale langsnaad gespoten (soms polymeer gemodificeerde bitumenemulsie). Dit met de bedoeling om in de toekomst geen beschadiging aan de naad te krijgen. Vergeten wordt dat deze emulsie voor 60% uit bitumen bestaat en voor het overige deel uit water, wat verdampt na het aanbrengen. Er ontstaat zo een dunne bitumenfilm, welke wel een enigszins verbeterde naad geeft maar in de praktijk blijkt toch vaak dat dit onvoldoende is.
Gevalideerd door Rijkswaterstaat
Door van den Boek uit Heteren wordt al sinds 2012 met succes de Direct Vertical Seal methode toegepast. Hierbij wordt geen kleeflaagemulsie maar een speciaal hoog polymeer gemodificeerde bitumen gebruikt welke warm wordt aangebracht tegen de verticale naad. Vooraf wordt met een thermische lans deze naad schoon geblazen en voorbereid voor een optimale hechting. Bij deze methode komt een gedeelte van het polymeerbitumen in de hoek van de naad te liggen. Wordt er nu warm asfalt tegen aan gedraaid dan smelt het polymeerbitumen in de hoek en tegen de naad en verkrijgt men een perfect naad. De viscositeit van het toegepaste bitumen, zonder vulstoffen, is zodanig dat deze gedeeltekijk wordt opgenomen door het asfalt. In het werkveld wordt bij deze methode door andere aanbieders bitumineuze voegvulmassa gebruikt. Gezien de mindere modificering en de toepassing van vulstoffen in voegvulmassa, waardoor de viscositeit stroperiger wordt, krijgt men een beduidend slechter resultaat dan met polymeer gemodificeerde bitumen.
• Onzichtbare bescherming, geen spookmarkering
• Langdurig een hoge kleefkracht door polymeer gemodificeerde bitumen
• De waterdoorlatendheid blijft behouden (bij ZOAB)
• Gevalideerd door Rijkswaterstaat
Direct Vertical Seal ZOAB
Voor een ZOAB-verharding wordt bij warm tegen koud de zgn. Direct Vertical Seal ZOAB gebruikt. Deze methode is gevalideerd door RWS en in de praktijk met succes bij diverse projecten toegepast. De uitvoeringstechniek is ontwikkeld in samenwerking met RWS, om het achteraf het aanbrengen van een bitumenband op de naad, welke door motorijders vaak als spookmarkering wordt gezien (zeker in het donker), te voorkomen.
Het verschil tussen beiden methode is dat met de Direct Vertical Seal ZOAB er geen polymeer gemodificeerde bitumen in de hoek van de langsnaad wordt aangebracht. Nu is de viscositeit zo dat het bindmiddel blijft hangen aan de verticale naad. Dit omdat de waterdoorlatendheid van de ZOAB niet beïnvloed mag worden. Vooraf wordt ook de naad schoongemaakt met een aangepaste thermische lans, deze heeft wel de temperatuur maar niet de kracht van een gewone lans. Anders zou de rand van de ZOAB verharding te veel beschadigen. Na het aanbrengen van het asfalt is de naadbeschermer onzichtbaar.
“Door van den Broek uit Heteren wordt al sinds 2012 met succes de Direct Vertical Seal methode toegepast.”
“Door van den Broek uit Heteren wordt al sinds 2012 met succes de Direct Vertical Seal methode toegepast.”