skip to Main Content

BITUMEN ALS BOUWSTOF

6 vragen aan Andre Noij – Senior Programmamanager Bitumineuze Producten

BITUMEN ALS BOUWSTOF

6 vragen aan Andre Noij – Senior Programmamanager Bitumineuze Producten

6 vragen aan Andre Noij

1 – Je bent al tientallen jaren werkzaam op het vlak van bitumen en infra. Wat is daar zo bijzonder aan?

Bitumen is als bouwstof voor de infra door zijn grote diversiteit breed inzetbaar voor vele oplossingen van problemen in de infra. Ook de toepassing van synthetische bitumen hebben de mogelijkheden nog vergroot.

De dynamiek van het zoeken naar de juiste producten voor de verschillende problemen die er zijn in het onderhoud van wegen en bruggen maakt dat het werk blijft boeien.

2 – Wordt er in de Nederlandse infra voldoende gebruik gemaakt van de mogelijkheden die bitumen ons geeft? En waar liggen kansen met betrekking tot duurzaamheid?

In Nederland wordt er veel onderzoek gedaan naar toepassing van bitumen zowel warm, bij lagere temperaturen als koud. Het preventief toepassen van bitumen als onderhoudsmaatregel is wat naar de achtergrond verschoven. Door vroegtijdig preventief onderhoud uit te voeren kan groot onderhoud worden uitgesteld. Ook met levensduur verlengd onderhoud, denk bijv. aan het sealen van de deklaag in een vroeg stadium, zijn we wat duurzaamheid betreft goed bezig

3 – Er zijn enorm veel soorten bitumen. Welke factoren beïnvloeden de keuze hierin?

Bij beoordeling welke bitumen (of synthetische bitumen) er dient te worden toegepast kijken we naar o.a. locatie en welke schade er is ontstaan of welke wil je voorkomen, wat is de functionaliteit van de weg en verkeersintensiteit/ belasting.

4 – Van den Broek is een specialist in scheurreparaties van asfalt. Waarin onderscheid zich een specialist op dit gebied?

Vooraf wordt door de programmamanager beoordeeld hoe de scheurreparatie wordt uitgevoerd en welke voegvulling er wordt toegepast. We onderscheiden ons door het gebruik van de modernste voegvulunits welke uitgerust zijn met een verwarmde slang en verwarmde doseerlans. De machine injecteert de bitumen met behulp van een applicator in het beschadigde wegdek. De scheuren zijn vooraf schoon en droog gemaakt met behulp van een hete luchtlans van > 1000°C. De voegvulmachines worden indirect verwarmd, zodat de bitumen niet kunnen verbranden en zijn voorzien van moderne GPS tracking apparatuur. We zetten een team van uitvoerende vakspecialisten in om tot het beste resultaat te komen.

5 – Op welke punten kan het asfaltonderhoud in Nederland nog beter en waarom?

Te vaak wordt er bezuinigd op het budget van preventief onderhoud. Men denkt in eerste instantie minder uit te geven, maar na een aantal jaren is het groot onderhoud vele male kostbaarder. Vroegtijdig scheuren repareren is een voorbeeld van een kosteneffectieve onderhoudsmaatregel. Ook kan er meer aandacht besteed worden aan het preventief sealen van de koude asfaltnaad voordat er warm asfalt tegen aangebracht wordt. Het vroegtijdig sealen van de deklaag en een regelmtig herhalen hiervan kan het moment van groot onderhoud aanzienlijk uitstellen.

6 – Op welk prestatie of project van de afgelopen jaren ben je het meest trots?

  • Het valideren van Direct Vertical Seal voor ZOAB bij Rijkswaterstaat
  • Het opzetten en uitbreiden van de LVO tak (levensduur verlengend onderhoud) binnen Van den Broek
  • Toepassen Bitucare RM+ (een asfaltdeklaag behandeling) in diverse gemeenten
  • Het repareren van honderden kilometers scheurreparatie zonder nagenoeg enige klachten.
  • Toepassen van TechCrete op complexe projecten o.a. voegovergangen en Uithoflijn